kedvezmenyezetti_infoblokk_keretes

Kísérő intézkedések megvalósítása

2024. február 14.

Célja, a betegségekkel küzdő hajléktalan emberek számára egészségügyi szakemberek alkalmazásával, valamint szűrőprogramokkal, a mentális és fizikális állapotot javító szakellátást, szociális szakemberek támogatásával saját életterükben biztosítsa.

Az intézkedések olyan szükségletekre reagálnak, melyek hozzájárulnak az egyén életminőségének javulásához. A saját életteret a célcsoport esetében nappali szolgáltatásokat és átmeneti szállásnyújtó ellátásokat biztosító a hajléktalanellátó intézmények jelentik.

A közalapítvány a kísérő intézkedések körét két fő megvalósítási metodika és szakmai tartalom szerint osztja fel.

A kísérő intézkedések első köre a célcsoport pszichiátriai, addiktológiai, mentális és fizikai állapotfelmérése (a továbbiakban speciális állapotfelmérő kísérő intézkedés: ÁKI) Célja a célcsoport ellátási igényeinek minél pontosabb meghatározása, a célozottabb szakirányú segítségnyújtás érdekében. Az állapotfelmérés eszköze, önkitöltő formában kialakított, anonimitást célzó azonosítóval jelölt állapotfelmérő tesztek. Többségében zárt kérdések, szelektív (feleletválasztós) vagy dichotóm (eldöntendő) válaszadási lehetőségekkel, kettő vagy többválaszos alternatívákban.

Az kísérő intézkedések második körének előkészítése és részletes tervezésekor a HKA a megvalósítás minél specifikusabb lebonyolításának érdekében az ÁKI eredményeire alapoz a területi szintű igényjelenlét megállapításakor.

A mentélhigiénés kísérő intézkedés (továbbiakban MKI) az RSZTOP megvalósítási tapasztalataira épül és a célcsoport egyéni kezelésbe vételére törekszik, amely egészségügyi szakemberek és szociális szakemberek által biztosított rendeléseken valósul meg. Az egyéni rendelések a mentális zavarok és fizikai betegségek leküzdésére irányuló szakszolgáltatásokat nyújtanak pszichiátriai, addiktológiai, mentális és fizikai állapotjavítás témakörében, vizsgálat/szűrés, diagnózis állítás, irányítás (pl.: beutalás szakellátásba) szakvélemény kiállítás, beavatkozás (pl.: gyógyszeres kezelés), vagy szociális szakember által elvégezhető helyi szintű, a célcsoporttag egyéni specifikus előszűrését, szakellátásba irányítását stb célzó, a 1993. évi III. tv-ben rögzített alaptevékenységeken felüli szaktevékenységekkel. Azt, hogy a megvalósítási helyszínen milyen szakemberre és szakszolgáltatásra van szükség - a HKA által elvárt szakmai keretek és eredménymutatók figyelembevételével - a megvalósítást pályázati eljárás keretében vállaló Partnerszervezet tervezi meg, a célcsoporti igények felmérésével és bemutatásával, figyelembe véve az ÁKI felmérés eredményeit.

Tervezett gyakoriság, időtartam és a tevékenységek kapcsolata:

A speciális állapotfelmérés és elemzés (ÁKI) tervezett ideje 2025. II félév, egyszeri adatfelvétellel. Megvalósítási helyszínek esetén a HKA törekszik a hajléktalanellátó szervezetek minél szélesebb körű megszólítására.

Az MKI egyéni rendelésekre 3 éves időszak, 2026. januárjától - 2028. decemberéig áll rendelkezésre. A koncentrált nyomon követés és az MKI likviditásának biztosítása érdekében a megvalósítási helyszínek bevonását 3 ütemben tervezi a HKA úgy, hogy egy-egy rendelési helyszínen 2 évig folyamatosan legyen elérhető a szakszolgáltatás.

Az egészségügyi szakemberszakember egyéni rendelések alatt történő kezelésbe vételt célzó szakszolgáltatást -megállapodás szerint - heti 2-6 órában nyújtja. Tervezetten heti rendszerességgel valósul meg az egyeztetés az egészségügyi és a szociális szakember között.

Az MKI megvalósításában szerepet játszó szociális szakember kezelésbevételt végez, a célcsoport egyénre vonatkoztatott speciális előszűrésével az egészségügyi szakemberhez való irányítás érdekében. A szociális szakember részt vesz a szakszolgáltatás igénybevételére való motiválásban, a terápiás folyamatban maradás támogatásában. Az ellátottakat rendszeresen tájékoztatja a szaksegítés jelentőségéről, lehetőségéről. Segítséget nyújt a vizsgálati helyzetekkel kapcsolatos félelem, bizalmatlanság csökkentésében. Információkkal látja el az ellátottakat a segítést megelőzően és alatt. Támogatást ajánl olyan esetekben, amelyekben további lépések megtételére van szükség. Egyeztet az esetkezelő szociális munkásokkal és az egészségügyi szakemberrel. Átlagosan heti 10 órában végzi tevékenységét a megvalósítási helyszínen.

Az RSZTOP kísérő intézkedéseinek tapasztalatai alapján került meghatározásra a kezelésbe vételhez szükséges MKI szakemberek átlagos munkaórában kifejezhető mértéke: az egészségügyi szakember 1 kezelésbe vételéhez 1,5 óra, illetve szociális szakember 1 kezelésbe vételéhez 2,5 óra.

A megvalósítás igazolása a HKA által kidolgozott nyilvántartással történik, megadva a szolgáltatás megnevezését, rövid leírását, dátumát, helyszínét, az igénybe vevők számát. Az MKI megvalósítása első sorban a fővárosban a vármegyeszékhelyeken és a nagyobb városokban tervezett, a szolgáltatás területi lefedettségének növelése függ a kísérő intézkedésekre felhasználható támogatási keret összegétől. Az ellátotti szükségletek alapján a megvalósítás 16-25 közötti helyszínen tervezett.

A rendeléseken való megjelenéssel és a speciális állapotfelméréssel tervezett kezelésbe vételek összesített száma 10.640 db.

A kísérő intézkedéseket indokló célcsoporti szükségletek:

A célcsoporti szükségletek meghatározására alkalmasnak bizonyult az RSZTOP projekt kísérő intézkedésében résztvevők mentális állapotának, függőségeinek orvosdiagnosztikai kimutatása. A minta nagysága 1.919 fő volt. Az addikciók voltak a leggyakrabban diagnosztizált kórképek (43%), ezeket követik a személyiségzavarok. Az organikus zavarok hátterében a nagyobb arányú szerhasználat (alkohol és dohányzás), valamint a hajléktalan életmód sajátosságai állnak, köztük a nem megfelelő és elégtelen táplálkozás. A mentális retardációk erősen felülreprezentáltak (8%) a normál népességhez képest (1%). Az adatokat bővebben lásd: http://hajlekot.hu/dokumentumok/rsztop/kisero_int/zarotanulmany.pdf

Az RSZTOP kérdőíves állapotfelmérést is végzett a célcsoport körében, 20 településen összesen 2.455 fővel, statisztikai és orvosszakmai kiértékeléssel. Az állapotfelmérés legfőbb megállapítása, hogy a hajléktalan populáció mentális és szomatikus állapota is rosszabb képet mutat az átlagpopulációnál, az egészségügyi ellátásokhoz korlátozottan vagy nem fér hozzá a külső és belső erőforrások hiánya miatt. Számukra hatékonyabb egészségügyi ellátás és gondozás szükséges, amelyet az elérést és a terápiás folyamatbanban maradást segítő szociális munka kísér. A felmérés kitért többek között az általános pszichés állapotra is. Az adatokat bővebben lásd: http://hajlekot.hu/dokumentumok/rsztop/kisero_int/ertekeles.pdf

Az RSZTOP végrehajtása során a célcsoporti tagokkal strukturált interjúk készültek. Ezekben is markánsan fogalmazódik meg az egyéni terápiás igények megjelenése.

A HKA a kísérő intézkedések megvalósításával közvetlenül a célcsoport életterébe helyezi -könnyen elérhetővé teszi - a szükségletekre specializálódó, ingyenes és rendszeres szakszolgáltatást.

A kísérő intézkedések, mint a Szociális törvényt kiegészítő szolgáltatások:

1993. évi szociális törvény és a végrehajtását szabályozó rendeletek a célcsoport elérési útvonalait biztosító hajléktalanellátó szolgáltatások és intézmények számára nem írja elő a mentális, pszichés addiktológiai állapottal foglalkozó egészségügyi szakszolgáltatás nyújtását vagy a kapcsolódó speciális állapotfelmérést, ezért ezeket a projekt a törvény által meghatározott szolgáltatások kiegészítéseként biztosítja.

A kísérőintézkedések rendszerességének biztosítása:

A HKA a kísérő intézkedések megvalósítását 2025-2028 időszakra tervezi. Az MKI esetében a heti rendelési alkalmak rendszerét várja el, a célcsoport biztonságérzetének stabilizálása érdekében. Az ÁKI esetében a tevékenység egyszeri, de minél szélesebb körű megvalósításra épül.

Vissza